Ludiq biedt een breed pakket aan diensten waarmee we hoogbegaafde kinderen kunnen ondersteunen in hun ontwikkelingsbehoeften. Hieronder staat uitgelegd wat de diverse mogelijkheden zijn.

cursussen en workshops voor leerkrachten en voor ouders:

Het versterken van EXECUTIEVE VAARDIGHEDEN met inzet van spellen.

NIEUW

In 2022 bracht ‘Leren Leren Nederland’ de spellenmap ‘Kracht van spel’ uit. Vanuit de ervaring van 18 jaar coachen met de inzet van spellen heb ik heb ik aan deze map meegewerkt.

Op school
Ik kan met jou/je school uitzoeken welke spellen je kunt aanschaffen om de doelen te bereiken die je met je team voor ogen hebt. Wanneer de spellen zijn aangeschaft, kunnen we een implementatietraject opzetten waarin de leerkrachten getraind worden om daadwerkelijk executieve vaardigheden te stimuleren met spel. Dit traject maken we samen op maat zodat het 100% past bij jouw school.

Thuis
Het is de afgelopen jaren al voor veel ouders een eyeopener geweest als ze zien hoe hun kinderen opbloeien wanneer ze spellen mogen spelen waarin werkelijk veel van ze gevraagd wordt op het gebied van plannen, samenwerken en plezier hebben. Kinderen ontdekken waar ze toe in staat zijn zonder een bovengrens zoals ze die op school vaak wel ervaren. Ouders ontdekken aspecten van hun kind die ze nog niet eerder ingezet hadden zien worden.

Los van de spellenmap kunt u bij Ludiq kiezen uit een aantal cursussen om het coachen met inzet van spellen in de vingers te krijgen.

De kennismakingscursus, 1 dag kennismaken met executieve vaardigheden door ze te ervaren in spelvorm. De spellen en speelse werkvormen dienen om zelf de EV te ervaren alsmede de emoties die gepaard gaan met het leren van complexe nieuwe dingen. Na deze dag heb je goede kennis over de EV van Peg Dawson en Richard Guare. 

De gevorderdencursus, 1 dag waarin je (wetenschappelijke) achtergrond informatie krijgt over een aantal van de executieve vaardigheden, waarin je leert herkennen welke executieve vaardigheden getraind kunnen worden met een spel zodat je zelf alle spellen die je al bezit, kunt gaan inzetten om EV te trainen en gericht spellen kunt gaan aanschaffen. Je gaat deze dag regelmatig je grenzen te voelen en ervaren hoe je daar in spel en met veel humor mee om kunt gaan. Je leert over helpende gedachten, mindset, stralend falen, de leerkuil en andere principes die in het begeleiden van kinderen aan de orde zijn. 

De specialisatiecursus, 2 dagen waarin je opgeleid wordt om te coachen op executieve vaardigheden met inzet van spellen, speelse werkvormen en logische denkpuzzels. Voor deze cursus heb je een gezonde hoeveelheid lef nodig omdat je zelf je comfortzone zult moeten verlaten om nieuwe vaardigheden eigen te maken. Aan de orde komen: defusie van ACT4KIDS, het G-schema uit de CGT, cognitieve vaardigheden, mindset, differentiëren, gesprekstechnieken, coachtechnieken (eventueel met behulp van beeldcoaching). 


Tijdsinvestering kennismakingscursus en gevorderdencursus: 1 Zaterdag.
Doelgroep:
A ouders
B leerkrachten/docenten PO/VO
C specialisten onderwijs aan begaafde kinderen
Groepsgrootte: maximaal 8 deelnemers
De groepen bestaan of geheel uit ouders of geheel uit leerkrachten.
Kosten: 150 euro, inclusief lunch.

Tijdsinvestering specialisatiecursus: 2 Zaterdagen
Doelgroep:
B leerkrachten/docenten PO/VO
C specialisten onderwijs aan begaafde kinderen Tijdsinvestering: 2 Zaterdagen.
Doelgroep: leerkrachten of docenten PO/VO
Groepsgrootte: maximaal 8 deelnemers
Kosten: 300 euro, inclusief lunches

Meld je aan om mee te doen met alle cursussen, twee of alledrie door een mail te sturen naar ludiq.arnhem@gmail.com .

Op basis- en middelbare scholen verzorg ik workshops van 1 of 2 dagdelen waarin teams actief aan de slag gaan om te ontdekken hoe ze executieve vaardigheden kunnen versterken individueel of met een hele klas.

Plusklas Ludiq


Wekelijks drie uur werken in een kleine groep ontwikkelingsgelijken aan je schoolse, sociale en executieve vaardigheden, aan je mindset, je motivatie, je zelfvertrouwen en je zelfwaardering: kortom aan leren leren. Lees meer over de plusklas van Ludiq.

‘Op naar het VO’

De overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is voor kind en ouders vaak heel spannend. Als je ervaren hebt dat je kind de basisschool doorlopen heeft ‘met twee vingers in de neus’, dat zonder enige inspanning toch behoorlijke resultaten behaald zijn, dan zie je aankomen dat het op de middelbare school kan misgaan.

Leren leren

Heeft je kind ‘leren leren’? Ofwel weet je kind hoe een leertaak aangepakt moet worden? Heeft het enig idee hoe je een grote opdracht (een paar maanden van tevoren gegeven) uitvoert? Is het zich bewust van tussenstappen bij rekenen/wiskunde? Weet het hoe je ervoor zorgt dat je je Franse woordjes leert en tot het eindexamen onthoudt? Schat het goed in dat het Engels in games echt anders is dan wat op school verwacht wordt?

Allemaal struikelblokken waar hoogbegaafde kinderen mogelijk tegenaan lopen wanneer ze overstappen naar het VO.

Training overstappen naar het VO

Vanaf januari 24 kan uw kind wekelijks deelnemen aan de voorbereidende lessen. Indien gewenst start vanaf de derde schoolweek van het VO de begeleiding op het gebied van planning, huiswerk maken en leren, proefwerken voorbereiden en maken.

Bij deze training wordt gefocust op:
– executieve vaardigheden (met name op: metacognitie, (werk)geheugen, emotieregulatie, planning)
– studievaardigheden (met de Strategiekaarten Huiswerk)
– leervaardigheden (vergeetcurve, pomodori techniek https://nl.wikipedia.org/wiki/Pomodorotechniek, Mnemonics, chunks)
– straalangst en faalangst

trainingsweekenden

In mei en juni worden weekenden georganiseerd waarin per dag in 3 blokken van 1,5 uur studievaardigheden getraind worden, naast de nodige ontspanning en gezelligheid. Onder voorbehoud van bij voldoende deelname.

Ouder en kind begeleiding

Ouder en kind werken in sessies aan samenwerken, aansturing, communicatieve en executieve vaardigheden. Lees hier meer over ouder en kind begeleiding

Peers4Parents

Ouders spelen een enorm belangrijke rol in de begeleiding van de emotionele ontwikkeling van hun kind. Peers4Parents is de Nederlandse versie van een project dat in Amerika al ruim 30 jaar ouders ondersteunt: SENG Model Parent Groups (SMPG).

Voel jij je ook eenzaam in je zoektocht naar de manier waarop je de emotionele ontwikkeling van je kind kunt ondersteunen? 

Ben jij de ‘waarom vragen’, het ter discussie stellen van je regels door je kind en het naar school sleuren van je kind ook zat? 

Heb je genoeg van de ongevraagde adviezen en meningen van je omgeving (grootouders, buren, andere ouders op het schoolplein, leerkrachten)?

Je bent niet alleen. Veel ouders houden deze worstelingen verborgen voor de buitenwereld, want ‘het is toch fijn als je slimme kinderen hebt?’ Dit voelt voor veel ouders toch anders. Het opvoeden van een hoogbegaafd kind kan enorm vermoeiend zijn. De strijd die kan ontstaan met crèche, peuterspeelzaal, school, familieleden of buren is soms heel heftig en maakt ouders vaak onzeker. 

De intensiteit in het gezin met mogelijk hoogbegaafde kinderen kan een hele opgave zijn, het uitwisselen met andere ouders in een vergelijkbare situatie geeft steun, je merkt dat je niet alleen bent en kunt tips en ideeën van andere ouders meenemen naar je eigen situatie.

Herken je jezelf hierin en wil je een keer in een veilige setting ervaren wat peercontacten (ouders in een vergelijkbare situatie) voor jou kunnen betekenen, neem dan deel aan de Peers4Parents Experience op 10 juli 2024! Deze bijeenkomst is geïnspireerd op het eerste hoofdstuk ‘kenmerken van hoogbegaafde kinderen’ uit het boek ‘De begeleiding van hoogbegaafde kinderen’ van James Webb. 

Peers4Parents Experience Weesp
Waar: Weesp (exacte locatie volgt, afhankelijk van het aantal deelnemers, maximaal 14)
Wanneer: Woensdag 10 juli 20924, van 19.15 (inloop van 19.00-19.15) tot 20.30 uur (i.v.m. de halve finale EK voetbal)
Facilitators: Marijke Schekkerman en Monique Schaminée
Bijdrage: 30 euro inclusief koffie/thee. Kom bij voorkeur met je partner of opa/oma (geen meer- kosten als je met z’n tweeën komt)www.peers4parents.nl
informatie: www.peers4parents.nl

In het schooljaar 2024-2025 biedt Peers4Parents Weesp een serie van 8 bijeenkomsten aan (eventueel te boeken per twee) waarvan vier in najaar 2024 en vier in het voorjaar van 2025. 

Lees meer over deelname aan een Peers4Parents groep

Ben je regelmatig uit het lood geslagen door gedrag en opmerkingen van jouw kind?

Vraagt het ene kind alle aandacht en zie je dat je andere kind daaronder lijdt?

Is jouw kind elke vakantie het zonnetje in huis, maar zodra school begint is het ‘hommeles’?
En wil jij

  • je kind beter gaan begrijpen?
  • ervaringen delen met andere ouders die jou, vanuit hun eigen ervaring, begrijpen?
  • handvatten vinden om de emotionele ontwikkeling van je kind te kunnen begeleiden?
  • de communicatie en relatie met je kind, familie, crêche, peuterspeelzaal en/of school verbeteren?

    Kom dan naar een Peers4Parents experience.

Beeldcoaching

Sessies van ‘ouder plus kind begeleiding’, school- of thuissituaties kunnen door mij op video opgenomen worden. Samen kijken we terug naar een aantal van de beelden en gaan aan de slag met de sterke momenten, met als doel: de goede dingen versterken en bewust gaan inzetten. Het effect op opvoeders en leerkrachten is groot. Lees meer over beeldcoaching